Noordelijke plaatjes en praatjes 2

En ik heb er weer een aantal gevonden: eenlingfoto's. Ik heb al eens eerder een serie van deze foto's op mijn blog gezet, die zijn hier te zien. Het zijn foto's waarvan ik één en dit keer hooguit twee exemplaren heb en niet een hele serie over een bepaald onderwerp. Dus als je er zin in hebt om mee te reizen naar een paar bijzondere plaatsen in Noorwegen, lees dan even door. 
We beginnen in Storvika, aan de westkust in Noord-Noorwegen. In het kleine plaatsje dat langs weg 17, de toeristische route de Kystriksveien ligt, vind je een droomplek met een klein zandstrand en hoge bergen die uit zee omhoog rijzen. Ik heb ergens anders op mijn blog al eens foto's geplaatst van Storvika, maar deze kwam ik ook nog in mijn archief tegen en dan kan ik het niet laten, hè. Dan moet ik dat mooie plekje toch weer even laten zien. 
Voor de kampeerders onder ons: achter de Coop supermarkt is een nette camperplek met een paar voorzieningen aangelegd. De supermarkt in Storvika valt niet te missen. Je ziet hem vanaf weg 17 liggen. Deze camperplek grenst zo goed als aan het strandje. Dat is echt genieten. 


Vanaf de kustlijn bij Vevelstad, ook langs weg 17, is er een prachtig uitzicht op het eiland Vega, hier gefotografeerd in het late avondlicht. We hopen dit eiland ooit nog eens te bezoeken. Het moet er erg mooi zijn. 


Lunchen is een klein feestje in Noorwegen. Er is altijd wel ergens een picknickbank te vinden die op een mooie plek staat, zoals op de foto hieronder die gemaakt is bij Honnevje in het Setesdal.


Tijdens de rit van Kautokeino naar Alta, in Noors Lapland, kronkelt een deel van de weg door een indrukwekkend, ruig berglandschap. 



Juhls Silvergallery, een zilversmederij in Kautokeino, beschikt niet alleen over prachtige, zilveren sieraden maar ook over een bijzonder interieur. Het loont de moeite een bezoek aan de smederij te brengen. Je komt er ogen tekort.


Een mysterieuze avondstemming aan een nog half bevroren meer in de buurt van Kautokeino. Zelfs als de weersomstandigheden somber en grijs zijn, heeft het landschap iets magisch, lijkt het. 


Koffie en een kaneelbroodje op een mooie zomerdag dicht bij de Noorse poolcirkel. Op zo'n dag van zonlicht en hemelsblauw kun je natuurlijk niet anders dan blij lachen. Vooral als je een langere periode slechte en koude weersomstandigheden hebt gehad, zoals bij ons toen het geval was. Op de achtergrond zie je de bergen van het Nationaal Park Saltfjellet-Svartisen.  


Het was de bedoeling een kijkje te nemen bij het museum De Samiske Samlinger in Karasjok, een museum dat de Samische cultuur belicht. Wij waren daar te vroeg in het seizoen en helaas was het museum nog gesloten. Jammer! Daarom gluur ik even ongegeneerd naar binnen bij een soort plaggenhut, een voormalig onderkomen van de Samen, de oorspronkelijke bevolking van Noord-Scandinavië.    


Zo, dat was het dan weer voor deze keer. Ik ga snel door met het schrijven van mijn nieuwe boek en nog wat aanverwante werkzaamheden. 
Geniet van de zomer, van de warmte, van het licht, van blote voeten! Voor je het weet is dit jaargetijde weer voorbij en zit je met dikke sokken aan bij de kachel :-)


Reacties

  1. Wauw, ik heb genoten van de foto's en het verhaal erbij. En dan die picknicktafel langs het water lijkt echt uit een sprookje😍

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat je ervan genieten kan, Gingerly.
      Ja, picknicktafels vind je daar vaak op prachtige plekken en soms lijken die inderdaad op iets uit een sprookje :-)

      Verwijderen
  2. De Coöp ver weg in Noorwegen?

    Wat een bijzondere kampeerplaats daar! En weg 17... Dat klinkt zo leuk. Die tweede foto is zooooo mooi! Daar kan je wel een behangposter van laten maken. Of hoe heet dat? Je snapt me vast wel.

    Je ziet er vrolijk uit, zo dicht bij de poolcirkel haha... En wat mooi zeg, dat half bevroren meer.

    Ja, blote voeten... Het is wel genieten hè.

    Fijne zwoele avond!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jazeker, de Coop in Noorwegen :-)

      Die kampeerplaats heeft een fantastische ligging.
      Wij zijn er eigenlijk al helemaal aan gewend als we het over weg 17 hebben, maar voor iemand anders klinkt het waarschijnlijk grappig.

      Leuk dat je die tweede foto zo mooi vindt. Hij is mooier geworden dan we dachten. Met het avondlicht weet je het nooit zeker en vooral als het bewolkt is, zoals in ons geval. Maar dit lukte toevallig.
      Ja, zo'n grote poster! Je hebt ze ook met bos, zee en weet ik wat allemaal. En dan op de muur plakken. Dan zitten we altijd in Noorwegen!

      De poolcirkel betekent voor mij echt het noorden en daar word ik blij van én natuurlijk van het mooie weer dat we daar hadden.

      Eindelijk heerlijke, zomerse dagen. Teenslipperweer. Zalig!

      Dank je, jij ook!

      Verwijderen
  3. Wow geweldige foto's en die dikke sokken aan bij de kachel....heerlijk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Die dikke sokken stellen wij nog even uit, als je het niet erg vindt ;-)

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts