Oud en vervallen

Weet je wat ik mooi vind als ik in Noorwegen ben? Van die oude, vervallen gebouwen die helemaal in het prachtige landschap lijken te passen. Alsof ze er altijd zo uitgezien hebben. Ze hebben ooit een functie gehad maar werden om de een of andere reden niet meer onderhouden. Botenhuizen, schuren en zelfs huizen, soms nog met gordijnen en al en misschien nog wel meer attributen, die leeg staan en met gemak het decor kunnen vormen voor een film. Het zijn in ieder geval dankbare foto-objecten. En R en ik maken daar graag gebruik van.


Foto boven: een botenhuis aan de oever van het Femundmeer. Wat een geluk dat het water spiegelglad was.


Foto boven en onder: een schuur langs de schilderachtige weg die de aanloop vormt naar de Sognefjell en de hoogste bergpas van Noord-Europa is.


Foto onder: een verlaten huis bij het plaatsje Gamvik in Noord-Noorwegen, met een fantastisch uitzicht op de Barentszzee. Wat een toplocatie! Maar de omstandigheden zullen nog weleens bar en boos zijn. Harde wind, kou, lange winters waarin de zon niet meer boven de horizon uit komt en afgelegen wonen. Daar moet je wel tegen bestand zijn.   


De foto van dit huis heb ik al eens eerder gebruikt in een blog, maar ik vond het wel goed in het rijtje van vervallen gebouwen passen en daarom gebruik ik hem gewoon nog een keer.
Als je benieuwd bent waar ik deze foto al eerder geplaatst heb, bekijk dan mijn blogs met de titel Sommige foto's... en Noord, noordelijker, noordelijkst. Dan kun je even rustig rondkijken in een van de noordelijkste regio's van Noorwegen. Veel plezier!












Reacties

  1. Prachtig, die oude gebouwen met karakter, die - als ze konden praten - ons veel konden vertellen :-)
    Mooie foto's ook, vooral de eerste!

    Heel veel sterkte morgen en dan op naar de goede uitslag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die zouden vast en zeker veel te vertellen hebben, ja. Soms zou je willen weten waarom bijvoorbeeld zo'n huis niet meer bewoond wordt en waarom die schuur bij die schapen niet meer wordt onderhouden en op instorten staat. Maar dat soort gebouwen levert juist wel weer mooie plaatjes op.

      Dank je wel!

      Verwijderen
  2. Prachtige foto's Elly!
    Bij het huis kun je nog de vormen van de tuin zien en die schapen hebben een heerlijk plekje gevonden.
    Slaap lekker komende nacht.
    groetjes,Truus uit Drenthe xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, Truus! :-)
      Ja, die schapen kunnen daar mooi even liggen of rondstruinen.
      Bij het huis zie je inderdaad nog paaltjes staan die het stuk grond afbakenden.

      En wat het slapen betreft, dat heb ik geprobeerd ;-)

      Groetjes terug!

      Verwijderen
    2. Meegevallen vandaag?
      Dan nu maar weer lekker slapen nu deze scan achter de rug is.
      groetjes!

      Verwijderen
    3. Ja, gelukkig viel het mee. Dank je wel :-)

      Groetjes!

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts