Boekendorp

Tijdens een reis door Noorwegen hebben we het prachtig aan de Fjaerlandsfjord gelegen boekendorp Mundal bezocht. Omringd door indrukwekkende bergen vind je er huizen, omgebouwde stallen, schuren en hutten volgestouwd met tweedehands boeken, boeken en nog eens boeken. En buiten staan onbemande boekenkraampjes met daarnaast een brievenbusje waarin je geld kunt deponeren als je een boek wilt kopen. Een paradijs voor boekenliefhebbers.




In de stromende regen haastten we ons van het ene gebouw naar het andere om ons onder te dompelen in ± 250.000 boeken van allerlei genres: leesboeken, stripboeken, plaatjesboeken, kinderboeken, informatieboeken, tijdschriften en zelfs lp’s, singles en bladmuziek. Zoveel moois! En zo jammer dat we er geen letter van konden lezen omdat het bijna allemaal Noorse boeken waren. Maar dat belette ons niet om er toch ruim een halve dag door te brengen, speurend naar iets wat misschien toch wel erg interessant of gewoon leuk was.

Boeken in een oude stal.



Volgens mij bezit Nederland ook een boekendorp of -stad, Bredevoort, waar ik niet eens naartoe hoef te gaan, want dan kom ik vast en zeker met veel en veel te veel boeken terug waar ik thuis helemaal geen plaats voor heb :-)

















 

Reacties

  1. Oh ja... Die boekentic heb ik ook... Ik sleepte minstens 30 boeken mee op vakantie - tot ongenoegen van partner want met een caravan moet je je aan een bepaald gewicht houden. En gek op (fysieke) boeken ben ik nog steeds maar wat is de eReader toch een uitvinding. Altijd leesvoer bij je en de mogelijkheid rechtstreeks te kopen (ik heb een Kindle reader met 3G en kan rechtstreeks bij Amazon kopen). Heerlijk. Maar wat zou ik genieten als ik daar in Mundal zou zijn. Nee, maakt niet uit of het om Noorse boeken gaat... Het zijn boeken! Zaaaalig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha, nog iemand met dezelfde tic! Maar dat wist ik al een beetje :-D

    Ik heb ooit eens een grote, gebloemde doos met deksel aangeschaft om in onze camper boeken mee te kunnen nemen op vakantie. Toen mijn man vroeg: "Waar laat je die doos dan?" zei ik: "Geen idee, maar hij gaat mee. Vol." En zo geschiede. De doos werd tijdens het rijden onder de campertafel geparkeerd en als we aan tafel wilden zitten, dan werd hij naar een andere plek in de camper verplaatst. Ja, de doos was nadrukkelijk aanwezig, haha! Dan is digitaal lezen toch heel wat handiger, maar zolang we er ruimte voor hebben gaan de 'echte' boeken mee op reis.

    Jezelf onderdompelen in een grote hoeveelheid boeken, heerlijk! De droom van iedere boekenliefhebber. Nee, het maakt niet uit in wat voor taal ze geschreven zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha! Ik had ook nooit een vaste plek voor mijn boeken dus de stapels verschoven ook steeds en lagen de hele vakantie in de weg. Ik denk dat manlief nog blijer is met de uitvinding van de eReader dan ik ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts